Tankarna till Sofie

Vad driver en människa så långt att man tar sitt eget liv?

Ja, någonting måste ju ha hänt, det är väl ändå uppenbart! Jag kan inte förstå hur de lägger ned ett sånt där fall hur som helst. Såklart, det måste finnas bevis och det skulle vara hemskt om fel man blev satt i fängelse. Men att hon tog självmord tycker jag är nog med bevis för att i alla fall försöka reda ut vad som hänt, driva fallet vidare. Men nej, det läggs ned och förutom att det är oerhört respektlöst mot Sofie, hennes familj, vänner och anhöriga så är det också en spark i magen på alla oss tjejer. Varje våldtäcktsfall som läggs ner eller slutar med ett pinsamt lågt straff, trots att man vet att mannen eller killen är skyldig, visar oss alla gång på gång att det är okej. Det är okej att våldta en tjej. Och skulle det inte vara okej så är det ändå lugnt, högst två år i våra rätt så bekväma fängelser. Antar att det är uttjatat att nämna att deras mat är dyrare än skolmaten?

Jag läste i höstas i en tidining om en undersökning de hade gjort. Frågan löd; Tycker du att det är tjejens fel att hon blivit våldtagen? När jag läste siffrorna höll jag på att smälla av! Det var det värsta jag sett. Frågan hade ställts till yngre män och det var en skrämmande hög siffra som svarade Ja.

Hur kan det vara tjejens fel? Är det hennes fel om hon hade en kjol på sig? Att hon var snygg? Att hon hade gjort sig fin för en utekväll med tjejerna? Att hon druckit? Ger det en kille rätt att våldta en tjej bara för att hon har "utmanande" kläder på sig? Vem fan är det förresten som bestämmer vad som är utmanade? Gissar att det är någon äldre man (gubbe) eller äldre kvinna ( i sådana fall; kärring) som har bestämt det bara för att man klädde sig på ett annat sätt på deras tid. Deras tid är förresten över nu, så överlåt de bästämmandena till någon som vet hur den nya generationen fungerar.

En tjej ska få ha på sig precis vad hon vill, dricka så mycket hon vill, ja göra vad fasen hon vill egentligen, precis som killar får. Ett nej är ändå alltid ett nej. Sluta betyder ingenting annat än Sluta. Och har hon då kanske druckit för mycket så att hon kanske inte kan säga någonting så betyder tystnad ändå inte Ja. Det är inte tjejens fel. När ska vi kunna inse det? När ska vi kunna vända blicken mot förövaren istället för offret? Jag gissar att det här problemet inte skulle finnas om det var killar det handlade om.

Att anmäla en våldtäckt är nog jobbigt. Att behöva gå igenom allt som hänt, att behöva berätta för alla att "Jag har blivit våldtagen" , det är nog jobbigt. Men att stå i rättssalen och inte bli trodd utan snarare vara den som anklagas för brottet mot sig själv, det måste vara fruktansvärt. Såklart att tjejer skiter i att anmäla när de vet vad som väntar en, och till vilken nytta? Inte fan kommer killen/mannen få det straffet man vill, om han ens får något straff.

Jag tycker att frågorna; "vad hade du på dig", "hur mycket hade du druckit", "var du med på det från början" är frågor som borde förbjudas. Om tjejen inte var med på det så spelar det inte någon roll om hon hade jeans eller kjol, om hon drack vatten eller alkohol. Någonting måste göras. Från både killar och tjejers sida. Jag vet att alla som läser om våldtäckter blir arga, men det räcker inte. Nu har vi sett hur långt det kan gå. Tänk om det händer din syster, din vän. ditt barn, din mamma. Skulle inte du vilja att den utsatte fick sin upprättelse? Att den skyldige som förstört din systers liv åker i fängelse utan några om eller men? Ja, det skulle i alla fall jag vilja!

Det är aldrig tjejens fel!



Kommentarer
Postat av: Cicci

Jag blir så glad att du lägger ner tid på att skriva ett sånt här inlägg i din blogg! Så himla bra skrivet! Jag håller med dig om allt. Hoppas att det är bra med dig btw :) <3

2009-04-20 @ 18:36:14
Postat av: Anna-Sara

Tack sååå jätte mycket :)

2009-04-21 @ 17:20:51
URL: http://tjohalija.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det är så synd att det finns sånna som hittar på att de har blivit våldtagna, därför de riktiga offren inte alltid kan bli trodda. Detär sjukt.

2009-04-21 @ 20:27:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0