Be inte om ursäkt för att du är världsmästare

Jag vet att jag tjatar om hur bra det kan vara att vara singel. Men jag måste erkänna att det ibland också kan vara jobbigt, riktigt jobbigt, att inte ha den där personen som kommer och tröstar en, den som alltid står på ens sida, den som köper godis till en när man är sugen och kramar en när man behöver det. Det är klart att kompisar alltid kan uppfylla mycket av det här, men erkänn, ibland vill man bara bli kramad av en kille. En stor, varm och trygg famn att bara dyka in i när livet är lite jobbigt eller bara för att få känna sig just trygg.

Men man kan inte alltid överlåta det jobbet till någon annan, man måste lära sig att trösta sig själv och viktigast av allt, att känna sig trygg i sig själv. Jag tror att många tjejer har svårt för just det, att vara nöjda med oss själva. Är vi tillräckligt fina? Är mitt hår fint nog? Är jag smal nog? Är jag för smal? Och så vidare... Känner ni igen er? Det kanske inte alltid kommer finnas någon där som kan svara "Du vet att för mig är du vackrast i världen", och då måste man lära sig att bli den personen själv. Tänk att kunna stå framför spegeln och fråga sig; Är jag snygg nog? Och sen kunna svara sig sjäv; Snygg nog? Du är snyggast! Perfekt! Helt enkelt vrålsnygg! De få gånger de händer är verkligen riktiga Hallelulja-moments...

När man är singel så är det viktigt att kunna svara på sina egna frågor om man duger, för då finns det inte någon annan som gör det. Att vara singel innebär för många att man är fri och slipper leva efter regler, och så är det väl på sätt och vis men inte riktigt. Från början tyckte jag att det var jobbigt att vara singel, även om jag kanske sagt motsatsen... Men efter ett tag lärde jag mig hur jag skulle kunna bygga upp mitt självförtroende och kanske hur jag tillslut ska kunna bli helt trygg i mig själv. Jag satte upp regler i mitt huvud, eller regler snarare riktlinjer. Det har väl alla egentligen men de "riktlinjerna" brukar väl lyda ungefär såhär ; Träna MINST 3 gånger i veckan! Inte äta godis! Inte äta över huvudtaget! Enligt mig ger sådana regler inte direkt bättre självkänsla, de sätter snarare ännu större press på en att känna sig bra. Nej, de här nya riktlinjerna är inte sådana de är.. Ja de är helt enkelt min väg till en bättre självkänsla som singel (Lät som en töntig artikel i en tjejtidning, I know!).

Det finns såklart olika grader på min regler, riktlinjer. Eller kanske mer vardagsstämpel och viktigtförlivet-stämpel. Här har vi ett par stycken;
  1. Drabbas av panik, stanna upp, andas, tänk - gäller såväl vardagssaker som livssaker. Allt från hårkris till "fan, nu har jag verkligen strulat till det" saker. Men det finns alltid något sätt att lösa det på, jag lovar.
  2. Egentligen tänker ingen på dig, alla tänker på sig själva precis som du själv gör - Kan ju låta lite hemskt. Det jag tänker på är de här tillfällena som jag och säkert måna andra har som mardrömmsscenarie - själv i matsalen, redovisning inför klassen, själv på en fest och så vidare. Och jag måste säga att med den inställningen så blir det mycket lättare att ja, överleva en lunch, själv, i matsalen...
  3. Ingenting är vare sig så dåligt eller så bra som det verkar - Förstora inte upp saker i onödan, återgå till punkt 1.
  4. Nyckeln till att må bra är att kunna komma igen efter en motgång - Att tappa killen är inte hela världen, att kyssa fel person är heller inte hela världen. Se till det du har och det som är viktigt istället så som din familj, vänner ja du vet...
  5. Var ärlig och snäll, behandla andra som du själv vill bli behandlad - Du skall icke döda.. ;) Kände bara att den punkten kunde få vara med, även om det inte alltid är någonting jag själv följer. Någonting att jobba mot kanske?
En av mina favoriter är numer 2. Egentligen tänker ingen på dig, alla tänker på sig själva precis som du själv gör. Den regeln är speciellt bra att ha på typ fester, om ingen tänker på en betyder det också att ingen tittar heller (Okeeeej, till alla tjejer - Det finns alltid någon som kollar in er, vi är snygga! Men jag menar på ett annat sätt, det är ingen som bryr sig om saker som ni själva bryr er om, som att man står där själv tillexempel.) Det betyder alltså att man efter att man nött den här regeln tillslut kan stå där, ensam, och kolla in utan att behöva känna sig det minsta patetiskt. Det är inte alltid som man tror, det är nog inte någon som egentligen tänker Anna-Sara-har-inte-några-vänner bara för att man står där själv.

För ett tag sen, några månader kanske, var inte fester någonting jag direkt såg fram emot. Det kunde vara kvällar då jag kom hem och kände mig sårad, ful och bara bortglömd, men efter att ha lärt mig tycka om mig själv lite mer så har jag också, eller är på god väg att försöka radera ut alla jäkla kvinnliga tendenser att ifrågasätta sin egen figur, sitt utseende, sin roll här i livet och vilket intryck jag göra på andra. Såklart så kan man fortfarande känna sig missnöjd och misslyckad, men ibland får man helt enkelt ställa de tankarna åt sidan och bara tänka på det som man är riktigt nöjd med. Istället för att rikta ögonen mot sig själv så rikta dem mot andra, se dig omkring och du kommer nog märka att det finns någon som står där och ja, spanar in dig! Om inte, vad spelar det för roll. Livet är till för att levas inget annat.

Här är några fina citat från Janne - Min nya förebild ;)
"Stå på dig, annars står någon annan på dig. Och det gör ont."
"Fundera inte på om du duger åt dem fundera istället på om de duger åt dig"
Och sist men inte minst;
"Be inte om ursäkt för att du är världsmästare"

Jag vet att jag tjatar om allt sånt här, men jag vet ju hur svårt det kan vara att känna sig bra nog, speciellt för tjejer kanske, vilket är synd då vi är de mest perfekta varelserna på hela jorden. Förutom att vi är smarta så är sjuktsnygga också! Kom ihåg det!


Kommentarer
Postat av: Anonym

ooooooooj.....gratulerar du har fått hakan på mig att trilla ner, första gången sedan du fick Anni att bita mig i baken....:D oerhört stort skrivet!

2009-04-27 @ 09:43:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0