Nöjd?

Nu sitter jag och pluggar, som vanligt skulle jag vilja säga. Började fundera på varför jag gör det, egentligen. Eller det är väl självklart, jag vill ju få bra betyg, såklart. Men varför vill jag få bra betyg? Jag vill såklart ha möjligheten att kunna söka dit jag vill, men är det någonting mer? Är det någonting annat som gör att jag lägger ned så mycket tid på skolan? För det är inte bara pluggtiden som går åt till skolan, nej, det är mina hela dagar och också ibland mina nätter då jag inte kan sova för att det är så mycket. För mycket helt enkelt. Jag väljer bort mina kompisar och träningar för att skriva bra på det där provet, för att få det där betyget. Jag vet, man kan inte alltid göra det man vill, men är det här vad jag vill överhuvudtaget? Jag vet inte riktigt. Visst, det går i perioder, som allt annat. Men den där pressen finns alltid där, på något sätt, och det behöver inte vara prov eller läxor som skapar den, nej. Press och krav kommer från många håll, och det vet jag att så kommer det alltid vara, men det jag undrar över är väl egentligen; måste man alltid prestera bäst i allting för att man ska bli nöjd? Nu pratar jag inte om att jag tror att alla förväntar sig det av mig, för jag vet att det inte är så. Jag trodde det förut, men jag har kommit fram till att det är jag själv som inte blir nöjd.. Varför kan jag inte bli nöjd bara? Det var en gång en som frågade mig; "Men du, när känner du dig nöjd, egentligen?" Och jag blev helt ställd, för jag vet faktiskt inte.. Jag vet inte om jag blir riktigt nöjd, med någonting. Jag måste på något sätt sluta ha de här höga kraven, för på det sättet de påverkar mig gör de mig till någon som jag inte riktigt vill vara. Och visst kan man väl tycka att det är väl bara varva ned och ta det lugnt, det tycker jag också. Men det går bara inte, det finns alltid där. Tycker ni det låter som att jag behöver lite semester kanske? Tur att det är sportlov snart.. Jag tänker rätt mycket tror jag, det kanske inte märks när jag skriver här, men så är det faktiskt. Jag skriver inte så mycket om tankar och funderingar här dels för att jag ändå inte vill att det blir för personligt men också för att det är skönt att bara skriva om saker som kan vara rätt ytliga och bara roliga. För mig är det skönt att bara skriva om sånna saker efter en jobbig period med mycket plugg och så men ibland så slår jag visst till och skriver allt jag känner och tänker. Det kan vara nyttigt det också..

Kommentarer
Postat av: Jannne

Skriv på, smart säkerhetsventil!

2009-02-21 @ 18:03:42
Postat av: Janne

Skriv på, smart säkerhetsventil.

2009-02-21 @ 19:07:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0