Rosa är för tjejer

Rapportskrivandet går inte så bra måste jag säga. Jag är bara helt tom, vet inte alls vad jag ska skriva. Men jag har i alla fall börjat, det är ju någonting i alla fall.

Just för tillfället är jag inte på något superhumör måste jag väl säga. Kanske är det för att det inte går så bra att skriva? Eller för att jag är så fruktansvärt less på allt? Att jag bara står still på samma sälle? Vem vet.. Jag vet bara att jag är så less, less, less.. Visst kan man vara skoltrött, det har väl alla varit, men det här är mer. Jag vill ha motivationen liksom, jag vill egentligen bara ge gärnet sista månaden men det går bara inte. Jag vill bara ligga i min säng och inte kliva upp förens, ja.. Jag vill nog inte någonsin kliva upp alls. Bara slippa allt, och låta allt slippa mig för ett tag. Hur mycket bra saker skulle man inte komma på när man låg där, nerbäddad i en evighet? Jag tror att man skulle komma på rätt mycket smarta grejer egentligen. Igår kväll låg jag och tänkte på ett mattetal, mm helt sjukt, och när jag vaknade så kunde jag bara lösningen. Kanske inte var så svårt egentligen, jag är ju inte så haj på matte, men för mig var det rätt stort.

Vet ni förresten hur fel killar har om tjejer? Alltså det var någonting som diskuterades hos Hannah i lördags och jag själv, som faktiskt är tjej, blev förvånad. Till och med jag har ju en bild av hur en tjej ska vara och hur en tjej gör, undermedvetet liksom. Och visst stämmer mycket in på många men.. När jag tänker efter så visar nog alla tjejer upp en sida som egentligen inte finns. Bara för att det är ju så vi ska vara, inte bara utseende nu utan också personlighet. Det vi pratade om var kanske inte så djupt, men jag fastnade som i det och ja.. Fortsatte bara tänka på det.

Det finns så mycket "regler". En tjej ska göra så, så och så. Men inte så, så och så. Men kan jag då för veta hur en kille ska göra då? Eller inte göra? Ja, förutom att klä sig i rosa. Jag tycker att det är skillnad på killar och tjejer, för det är det. Jag själv älskar att fixa mig, shoppa, rosa, gråta, skratta ja allt som är så typiskt tjejer. Jag kommer definitivt att klä min dotter i rosa och min son i blått, jag tycker inte att det är det som är det viktiga. Visst visar det skillnad på könen, men det ÄR ju en skillnad på könen. Och jag kan då inte förstå varför rosa skulle vara sämre än blått. Vi är ju annorlunda, och tur det. Och det är tur att killar är som de är också. Som sagt, jag tycker att man kan göra skillnad på könen, när det gäller vissa grejer, eftersom att vi faktiskt är olika. Kläder, leksaker (ungen får såklart välja själv om det ska vara bil eller barbie), färger och så vidare. Men det vi däremot inte kan göra skillnad på är vad ett kön får göra medan det andra inte får det. Då är det fel. Från det att man är liten så får man höra:
- Men shhh! Inte så högt, inte låter väl en liten prinsessa så högt va? Inte hoppar en liten prinsessa i soffan?
Men när det kommer till killar så är det mest en ryck på axlarna, ett flin och sen den meningen som jag inte står ut med;
- Vad ska man säga? Killar är ju killar..
Man kan ju se ett rätt tydligt band mellan de där oskyldiga meningarna om hur killar och tjejer ska bete sig när de är små och hur det blir när de bli större. Eller hur? En tjej kan ju som alla vet inte strula runt med hur många som helst, vuxna säger att det inte är speciellt fint att göra så, yngre säger att det är horigt, slampigt ja, you name it! Men vad säger man till killen då som satt på den 4:e tjejen för den här månaden? Jo ett ryck på axlarna, ett flin och det vanliga;
-Vad ska man säga? Killar är ju killar.. 

Alla är antagligen less på den här diskussionen. Den tas väl upp rätt ofta antar jag. Det är bara det att om vi alla skulle fatta från första början och bara lägga bort fördomar, gamla tankar och faktiskt inse att alla i grund och botten bara är människor, inte killar eller tjejer bara människor, då skulle inte den här diskussionen finnas.


Kommentarer
Postat av: Janne

Men bruden.....nu är du så där djup igen. Tänk inte för mycket utan LEV LIVET!

2009-05-20 @ 20:17:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0