Oprah

Förresten, idag när jag bara legat hemma och tyckt synd om mig själv så såg jag på Oprah, för det var ju bara tv-shop på alla andra kanaler... Men vilken tur att jag fick se det där avsnittet! Vet inte hur länge jag satt och snyftade i soffan!

Det handlade om 7 åriga Jani som lider utav jätte stark skitzofreni (ursäka, jag är verkligen inte bra på att stava, har aldig varit det :/). Jag har som aldrig förstått vad det är för någonting - Typ tror man att man är två olika personer eller? Men idag insåg jag hur hemskt det verkligen måste vara för både henne själv och hennes familj.  När hon fick sina hallucinationer (vilket var i princip hela tiden), lever hon i en annan värld och är inte kontaktbar och är väldigt väldigt våldsam mot sig själv och männsikor runt omkring henne. Hennes föräldrar var tvugna att ge upp 2-rummaren de hade och istället hyra två en rummare för hon kunde inte vara i närheten av sin lillebror för hon kunde skada honom och om de hade fortsatt ha dem ihop, till och med ha dödat honom.

Så nu turas föräldrarna om att bo i lägenheten med Jani, pappan en dag och mamman en dag. De bor aldrig tillsammans och kan heller inte lämna Jani själv eftersom att hon redan försökt ta livet av sig ett antal gånger.

Jag kan inte säga att jag nu vet vad den här sjukdomen är. Men Jani hade en fantasivärld, men inte som andra barns fantasivärld. Den här var verkligen på riktigt för henne och när hon var i den så var det helt halluccinationerna som tog över hennes liv. Om jag förstod de rätt så "beordrar" dessa halluccinatiner henne att göra saker.. När hon får medicinering så lugnar det sig, de finns fortfarande kvar, men har inte samma kraft.

Jag beundrar så hennes föräldrar, de kommer alltid få leva såhär och de gör allt för henne!

Det som de sa däremot var att alla dömmer Jani, ingen förstår att hon är sjuk, för hon ser ju inte sjuk ut. Hon beter sig helt enkelt som en ouppfostrad liten unge. Men hon vill det ju inte själv, men samtidigt så känner hon folks förakt mot henne och tror att hon är elak.

Tänkte bara komma fram till det vi måste komma fram till så ofta; Vi kan inte dömma andra människor innan vi vet vilka de är.

Kommentarer
Postat av: Janne

Nice, the blogg is alive :)

2010-01-27 @ 19:58:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0